۱۳۸۷ آبان ۴, شنبه

سينماي مستند افغانستان در فستيوال لايپزيگ


فستيوال فلم لايپزيگ در آلمان يكي از قديمي ترين فستيوالهاي فلم دردنيا است. يادگاري است از آلمان شرقي كمونيست؛ كه حالا جاي رنگ سرخ داس و چكش اش را رنگ سرخ كوكاكولا گرفته است («خداحافظ لنين»).

فستيوال لايپزيگ ويژه ي فلمهاي مستند و انيميشن است و پس از فستيوال آمستردام دومين فستيوال بزرگ اروپايي در زمينه ي سينماي مستند به حساب مي آيد.

امسال اين فستيوال بخشي را بنام «افغانستان – نمايي از درون» به سينماي مستند افغاني اختصاص داده است. طي اين بخش 15 فلم مستند افغاني كه از 2006 به اين طرف توليد شده اند به نمايش گذاشته خواهد شد. در كنار نمايش فلمها يك جلسه ي 90 دقيقه يي هم برگزار خواهد شد كه طي آن فلمسازان افغان درباره ي شرايط فلمسازي در افغانستان و راه هاي بهبود شرايط صحبت خواهند كرد. اين جلسه كه در چوكات DOK Leipzig Summet قرار دارد، تحت عنوان «توليد در شرايط اضطرار؛ فلمسازي درافغانستان» برگزار خواهد شد. براي صحبت افتتاحيه و معرفي كلي سينماي افغاني، از من خواسته اند كه به لايپزيگ بيايم و در اين جلسه و در جلسات ديگري كه برگزار خواهد شد منبر بروم.

در اين فستيوال از كابل محمد رضا حسيني يمك با فلم «بلبل – پرنده ي شهر»، الكا سادات با فلم «در دهكده يي كه ناقص العقلم مي خوانند» و آرزو برهاني با «تار تو، پود من» شركت خواهند كرد. عبدالحسين دانش و صحرا كريمي از سويدن و اسلواكيا با فلمهاي «گذرگاه» و «زني تنها در آستانه ي فصلي سرد...» به لايپزيگ خواهند آمد.

ليست فلمهاي شركت كننده در فستيوال
جزييات بيشتر درباره ي جلسه ي گفتگو و سخنراني

يك نكته: بنا به يك مشكلي كه نمي دانم از چيست، من نمي توانم به برخي سوالاتي كه در بخش نظرات مطرح مي شود بنويسم. اصلاً تعجب من اين است كه ديگران چطور مي توانند بنويسند و من كه صاحب وبلاگم نمي توانم؟ بعضي چيزها از كنترول آدم خارج است. اميدوارم به خاطر اين موضوع مرا ببخشيد.

۱ نظر:

  1. سلام و درود برادر قند
    نوشته هایتان را خواهم خواند.
    دوست عزیز خوشحال می شوم که شما هم به وبلاگ بنده سری بزنید.
    www.musa-p.blogfa.com
    mosakhan_21@yahoo.com
    الان وقت تنگ است و باید بروم...
    امیداور هستم که بیایید.

    پاسخحذف