۱۳۸۷ شهریور ۱۱, دوشنبه

هر چه بادا باد

یکی از ماندگارترین آهنگهای تاریخ سینما در فلم «مردی که زیاد می دانست» (آلفرد هیچکاک، 1956) قرار دارد. ترانه ی آن توسط جی لوینگستون و ری ایوانس سروده شده است و دوریس دی آن را اجرا کرده است. دوریس دی هنرپیشه ی هالیوودی با جیمز استوارت در فلم هیچکاک همبازی بود.

این آهنگ در سال 1956 جایزه ی اسکار بهترین آهنگ اورجینل را از آن خود کرد، جی لوینگستون و ری ایوانس تیم موفق دونفره ی ترانه سرا، پیش از آن نیز دو مرتبه ی دیگر این جایزه را گرفته بودند.

عنوان اصلی این آهنگ (Que Sera, Sera (Whatever Will Be, Will beاست. عبارت Que Sera, Sera فرانسوی است و دقیقاً معادل Whatever Will Be, Will Be در زبان انگلیسی است. این آهنگ یکی ازمشهورترین اهنگهای قرن بیستم است که جزو فراموش ناشدنی فرهنگ عامه ی این قرن به حساب می آید. تا جاییکه آمریکا اولین طیاره یی را که در 13 اکتبر 1956 به قطب جنوب فرستاد به نام Que Sera, Sera نام گذاری کرد.
ترجمه ی ترانه ی آن را بخوانید و در آخر این نوشته لینک دانلود خود آهنگ قرار داده شده است که می توانید آن را به سهولت دانلود کرده و از شنیدن آن لذت ببرید.

«هرچه بخواهد بشود، می شود»
***
وقتی دخترک خردی بودم
از مادرم پرسیدم: می چه خواهم شد؟
آیا مقبول می‌شوم؟ آیا پولدار می‌شوم؟
مادرم به من می گفت:
*
هرچه بخواهد بشود، می شود
هرچه بخواهد بشود، می شود
آینده دست ما نیست که دیده بتوانیم
هرچه بخواهد بشود، می شود
هرچه بخواهد بشود، می شود
*
وقتی که دختر مکتبی بودم
از معلمم پرسیدم: چه کار باید بکنم
آیا باید نقاشی کنم؟ آیا باید آوازخوانی کنم؟
او فقط این جواب زیبا را داد:
*
هرچه بخواهد بشود، می شود
هرچه بخواهد بشود، می شود
آینده دست ما نیست که دیده بتوانیم
هرچه بخواهد بشود، می شود
هرچه بخواهد بشود، می شود
*
زمانیکه کلان شدم، عاشق کسی شدم
از محبوبم پرسیدم: آینده ی ما چه خواهد شد؟
آیا کمان رستم خواهیم داشت، همواره در آسمان مان؟
و این پاسخی بود که محبوبم به من داد:
*
هرچه بخواهد بشود، می شود
هرچه بخواهد بشود، می شود
آینده دست ما نیست که دیده بتوانیم
هرچه بخواهد بشود، می شود
هرچه بخواهد بشود، می شود
*
حالا من خود صاحب اولاد هستم
آنها از مادرشان می‌پرسند: من چه خواهم شد؟
من خوش قواره می شوم؟ من دنیادار خواهم شد؟
من با مهربانی فقط میگویم:
*
هرچه بخواهد بشود، می شود
هرچه بخواهد بشود، می شود
آینده دست ما نیست که دیده بتوانیم
هرچه بخواهد بشود، می شود
هرچه بخواهد بشود، می شود
*
لینک دانلود آهنگ Que Sera, Sera (هرچه بخواهد بشود، می شود) به آواز دوریس دی از فلم «مردی که زیاد می دانست» (آلفرد هیچکاک، 1956): اینجا را کلیک کنید!

۲ نظر:

  1. آهنگ رو قبلاً شنیده بودم اما در مورد بقیه اطلاعاتی که داده بودید چیزی نمی‌دونستم، ممنون... توی وبلاگم به این مطلبتون لینک دادم.

    پاسخحذف
  2. az khoondane neveshtehat lezzat mibaram
    chera zoodtar update nemikoni?

    پاسخحذف