۱۳۸۷ شهریور ۴, دوشنبه

نوستالژی دهه ی 70؛ «کاش من یک پانک راکر می بودم»

به نظرم بد نیست که از این پس آهنگ های خوبی را که می شنوم با شما شریک کنم. هفته ی گذشته موضوع ام مدونا بود با لینک دانلود آهنگ هایش، و این بار یک خواننده ی تازه وارد اسکاتلندی است و ترجمه ی یکی از آهنگهای مشهورش به همراه لینک دانلود آن آهنگ.

آهنگی را که از سندی تام میخواهم معرفی کنم «کاش من یک پانک راکر می بودم» نام دارد. آنچه مرا مجذوب خود کرد در ابتدا شعر این آهنگ بود و در ثانی صدای سندی تام، کسی که خود این آهنگ دلنشین را سروده است. سندی تام بسیار جوان نیز هست، او 27 ساله و متولد سپتامبر 1981 در اسکاتلند است.
سندی تام (Sandi Thom) که از «انستیتوت هنرهای نمایشی لیورپول» در سال 2003 سند لیسانس گرفته است، خواننده گی را از زمان تحصیل اش در همان انستیتوت شروع کرد. آهنگ «کاش من یک پانک راکر می بودم» اولین آهنگ او است که برای اولین بار در سال 2005 توسط یک شرکت موسیقی کوچک به بازار عرضه شد، مگر هیچ موفقیتی در پی نداشت. موفقیت زمانی به سندی تام رو کرد که او از زیر زمین خانه اش یک کنسرت انترنتی برگذار کرد و همین آهنگ را در آنجا خواند؛ همان بود که در سال 2006 برای بار دوم «کاش من یک پانک راکر می بودم» را به بازار فرستاد. این بار اما، این تک آهنگ گیرا و شنیدنی در جدول فروش بریتانیا و اکثر کشورها در صدر قرار گرفت و به طور وسیعی توسط رسانه ها منتشر شد. او نخستین آلبوم خود «لبخند...چیزی که مردم را به اشتباه می اندازد» را در جون 2006 به بازار فرستاد که در سراسر جهان 700 هزار نسخه از آن به فروش رسید. آلبوم دوم او اما، بنام «پینک و لی لی» که در می 2008 به بازار عرضه شد نتوانست به موفقیت کار اول او برسد.

«پانک راک» یکی از سبکهای موسیقی راک است که در دهه ی شصت و هفتاد میلادی در اروپا و آمریکا رواج داشت. پانک راک ماهیتاً یک نوع موسیقی اعتراضی و سیاسی است و به خوبی در میان جوانان هیپی مشرب آن دوران به یک فرهنگ عمومی تبدیل شده بود. آهنگ سندی تام بازخوانی نوستالیژیک گذشته است، گذشته یی که دیگر هیچگاه بازنخواهد گشت. اکنون آنچه که جوانان موی دراز آن سالها با آن مبارزه میکردند، خود به یک سبک زنده گی تبدیل شده است. جوانان امروز، همه مرتب و منظم و کارمندان اصولمندی هستند که بر خلاف اسلاف یاغی شان بجای «چه گوارا» و «گروه بیتل ها» به «جورج دبلیو بوش» و «پاریس هیلتون» بیشتر علاقه دارند.
سندی تام عضو «حزب ملی گرای اسکاتلند» است. حزبی که برنامه ی اصلی اش پایان دادن به اتحاد اسکاتلند با انگلستان و اعلام استقلال ملی است. او از همین لحاظ است که آرزو میکند «کاش من یک پانک راکر می بودم با دسته گلی در میان موهایم» زمان هم دهه ی شصت یا هفتاد میلادی می بود، همان دورانیکه «خدا ملکه را حفظ میکرد و او به یک سایه ی رنگ پریده ی سفیدتری بدل می شد». جمله ی «خدا ملکه را حفظ کند» دعایی است که مسیحیان در تمام کشورهای تحت تسلط انگلیس مجبور هستند آن را در کلیسا بخوانند. اشاره ی طعنه آمیز سندی تام به ملکه فقط در پسزمینه ی گرایشات سیاسی او قابل درک است. کم بختی تام اما بیشتر در اینجاست که در زمانی حس انقلابی گری به کله اش خورده است که کاملاً وقتش گذشته است. این را خودش هم میداند: « من بسیار دیر متولد شده ام در دنیایی که به هر چیزی بی تفاوت است».

این آهنگ را من ترجمه کرده ام و لینک دانلود مستقیم آن را میتوانید از پایان همین صفحه بگیرید.

I wish I was a punk rocker
کاش من یک پانک راکر می بودم
آه کاش من یک پانک راکر می بودم با دسته گلی در میان موهایم
سالهای 77 و 69 می بود و همه جا حالت انقلابی داشت
من بسیار دیر متولد شده ام در دنیایی که به هر چیزی بی تفاوت است
آه کاش من یک پانک راکر می بودم با دسته گلی در میان موهایم

زمانیکه رییس دولت گیتار نمی نواخت
هر کسی صاحب موتر نبود
زمانیکه موسیقی واقعاً مهم بود و رادیو جایگاه سلطان را داشت
زمانیکه حسابداران کنترول نمی شدند
و رسانه ها نمی توانست روح تو را بخرد
و کامپیوتر چیز ترسناکی بود و ما هر چیزی را نمی دانستیم

زماینکه ستاره گان پاب هنوز یک اسطوره بودند
و نادانی هنوز می توانست یک نعمت باشد
زمانیکه خدا ملکه را حفظ میکرد و او به یک سایه ی رنگ پریده ی سفیدتری بدل می شد
و زمانیکه یگانه راه در ارتباط بودن فقط نامه یی در صندوق پست بود

زمانیکه فروشگاه های موسیقی هنوز پر رفت و آمد بود
و صفحات گرامافون تمام چیزی بود که آنان داشتند
و شاهراه بزرگ معلومات هنوز از فضا رد می شد
بچه ها لباس کهنه ی بزرگترها را می پوشیدند
و بازی کردن به معنای جر و بحث های طولانی بود
و فوتبالیست ها هنوز موهای بلندی داشتند و ریشهای چتلی بر صورت شان

من بسیار دیر متولد شده ام در دنیایی که به هر چیزی بی تفاوت است
آه کاش من یک پانک راکر می بودم با دسته گلی در میان موهایم

............................................
دانلود مستقیم آهنگ سندی تام «کاش من یک پانک راکر می بودم».
متن انگلیسی و لینک دانلود این آهنگ را از سایت بسیار خوب روز میوزیک گرفته ام.


۳ نظر:

  1. آهنگ رو شنیدم خیلی قشنگ بود. منتها لینک دانلودی که گذاشتین کار نمیکنه. من خودم سرچ کردم. لطفا درستش کنین که بقیقه هم استفاده کنند.
    تازه با وبلاگتون اشنا شدم. وبلاگ پر باری دارین. امیدوارم به راهتون ادامه بدین و همیشه موفق باشین.
    از فروشگاه من هم(یک رنگ) دیدن کنید. من از افغانیهای ساکن قم هستم.

    پاسخحذف
  2. خانم رضایی
    متاسفانه سایتی که این آهنگ در آن قرار داشت کاملا بسته شده است.
    شما می توانید این آهنگ را در یوتیوب در آدرس زیر تماشا کنید
    http://www.youtube.com/watch?v=WlLQ9sbTMtg

    علی

    پاسخحذف
  3. وب خوشکلی داری
    اگه به موسیقی ، تدریس بهتر اون ، یادگیری ، یادگیری بیشتر و در کل آرزوایی داری یه سری به من بزن
    :)
    بای

    پاسخحذف